dimecres, 15 de desembre del 2010

Navarra 2008 (2ona part)

Dissabte matí vam partir cap als Pirineus, el nostre destí era la Col·legiata d’Orreaga a Roncesvalles. Pel camí vam veure molts ciclistes i ens va impressionar la verdor del paisatge, els arbres tan alts, primer pins i llavors roures i faigs, els rius... De dins l’autobús vèiem els pobles, antics caserius, vaques, bens i cavalls.

Allà dalt, a Roncesvalles ens esperava un guia qui ens explicà tot el referent a la Mare de Déu de Roncesvalles, la importància com a punt del camí francès de Santiago, lloc on s’aturen els pelegrins, vam veure el museu, la tomba del gran rei Sancho el Fort qui participà a la batalla de Navas de Tolosa a Jaen...
Després de la visita guiada vam arribar al port de muntaya d’Ibanyeta on vam veure el lloc on els “bascones” van realitzar l’emboscada als francesos comandats pel cavaller Roldan. Vam baixar per la carretera ja cap a Pamplona i ens vam aturar a Aurizberri-Espinal per dinar. El capvespre el vam dedicar a recórrer Pamplona (nom de la ciutat que ve del llatí) que té un altre nom, Iruña (que ve de l’euskera), allà en Pedro, el nostre guia ens mostrà el casc antic, vam passejar per les murades que s’estan rehabilitant, vam entrar a la fosca catedral i vam fer tot el recorregut que fan els toros als “encierros” per sant Fermí.

Fins i tot vam entrar a la plaça de toros que només s’empra durant la setmana de les festes; segons ens va dir el guia, a Pamplona no hi ha costum de fer “corridas de toros” i hi ha dos tipus de gent que va a a la plaça per sant Fermí: a un grup l’interessa veure la feina dels toreros i l’altra grup fa festa amb la seva penya. S’ajunten els amics en penyes, cada penya du instruments, menjar i beure i allà es munta un festassa. Ja el vespre vam anar a sopar a la casa de cultura de Burlada i a dormir ja que ensoldemà hi havia el Festival de Danses programat per les festes de sant Joan a Burlada, teníem l’actuació al Parc Municipal.
El diumenge a les 10 del matí ja ens vam despedir del càmping i vam anar al poliesportiu Hilarion Eslava per vestir-nos amb la indumentària tradicional. Vam participar en el passacarrers amb el grup d’adults (Haundis) de Burlada, el grup Larratz Dantzari Taldea, el grup d’al·lots (Txiquis), el grup de música (fanfarre) i els gegants. Era el migdia quan vam ballar a un parc preciós, feia molt bon dia com tot el cap de setmana, vam tenir molta calor i la gent que ens va venir a veure va xalar molt. Nosaltres vam fer una selecció de balls menorquins: jotes , boleros i fandangos. Després de l’actuació vam dinar a la porxada d’una escola juntament amb els participants del festival. Vam intecanviar records i ja vam partir cap a l’aeroport per arribar a Menorca. Va ser un cap de setmana intens, el grup que ens va convidar va fer que ens sentíssim molt bé i nosaltres vam col·locar un trosset de Navarra al nostre cor.